Ostatnie wiadomości

Strony: 1 ... 8 9 [10]
91
Jak będziemy liczyć głosy poprzez system RKW / Białe plamy w siepoliczymy.pl czyli lista nieobserwowanych obwodów?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez skyrobek dnia Października 25, 2015, 08:56:37 am »
Może już było wyjaśniane ale nie znalazłem: jak zlokalizować w siepoliczymy.pl (albo gdzie indziej) obwodowe komisje niezadeklarowane przez nikogo do obserwacji w ramach siepoliczymy.pl? Ponieważ może będę mógł się przejechać po obwodach w okolicy Warszawy i zrobić trochę zdjęć protokołów ale chciałbym wiedzieć gdzie nikt nie dotrze i gdzie jechać?
92
Dzień dobry wszystkim.
Informuję, że utworzyłem mapy rozmieszczenia lokali Obwodowych Komisji Wyborczych w Polsce i na świecie. Udostępniam  je w Mapach Google pod dwoma adresami - podział wynika z ograniczeń technicznych Google Maps.
Polska zachodnia i zagranica:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zn284Z6FNytc.k5smAr5Rt65k&usp=sharing
Polska wschodnia:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zn284Z6FNytc.kHRlRmKczHiU&usp=sharing
W przypadku problemów z otwarciem map można spróbować zmienić w adresach "google .com" na "google.pl" - miałem taki problem na jednym z komputerów i pomogło.
Czyli odpowiednio:
https://www.google.pl/maps/d/edit?mid=zn284Z6FNytc.k5smAr5Rt65k&usp=sharing
https://www.google.pl/maps/d/edit?mid=zn284Z6FNytc.kHRlRmKczHiU&usp=sharing
Mapy te będą z pewnością pomocne osobom, którym będzie się chciało "ruszyć tyłek" i zrobić raport dla Ruchu Kontroli Wyborów na obszarze większym niż parę kroków od domu. Zrobiłem dla siebie taką mapę Rzeszowa w czasie wyborów prezydenckich. Bardzo się przydała przy osobistym objeżdżaniu 60 komisji z 93 istniejących w Rzeszowie - ułatwia choćby optymalne zaplanowanie trasy.

Poniżej kilka uwag, proszę o uważne przeczytanie, by uniknąć zbędnych pytań i komentarzy na forum i pomóc ulepszyć mapę na kolejne wybory.
  • Praktycznym zastosowaniem mojej mapy może być użycie jej on-line na smartfonie lub tablecie w czasie "wycieczki" po lokalach wyborczych.
  • Mapa jest utworzona w oparciu o listę, którą dostałem w PKW. Niestety lista jest daleka od doskonałości, co chyba nie jest zaskoczeniem biorąc pod uwagę "jakość" funkcjonowania PKW.
  • Google nie lokalizuje ok. 6% adresów, nawet w większych miastach. Przyczyny są różne, próbuję znaleźć tu jakąś logikę by ulepszyć listy. Ponadto następne 1-2% adresów w Polsce jest lokalizowanych niedokładnie; najczęściej w okolicy, ale czasem na drugim końcu Polski, w sąsiednich krajach, a nawet (nieliczne) na innych kontynentach. Dotyczy to najczęściej niewielkich wsi o popularnych w Polsce nazwach, albo przeciwnie - o nazwach "egzotycznych". W sumie oceniam jednak, że ponad 90% lokalizacji jest prawidłowych. Nie dotyczy to Rzeszowa - tu mapa jest 100% pewna :-). Liczę tu na pomoc programistów-praktyków znających API Google Maps - jak formatować adres by był bezbłędnie odszukiwany?
  • Apel do wolontariuszy robiących zdjęcia protokołów - proszę by mieli włączone odbiorniki GPS i opcję zapisu geotagów w zdjęciach - to dałoby na przyszłość idealną bazę siedzib OKW - współrzędne geograficzne na zdjęciu pozwolą idealnie zlokalizować siedziby OKW. Oczywiście pod warunkiem, że zdjęcie robi się smartfonem lub aparatem z GPSem. Można też zapisywać trasę smartfonem lub loggerem GPS, a potem przenieść pozycje na zdjęcia używając np. darmowego, świetnego programu GeoSetter. Proszę o rozpowszechnienie tego apelu! W tym miejscu przepraszam administratorów i organizatorów Ruchu Kontroli Wyborów, że trochę wtrącam się w ich pracę bez uzgodnienia, ale liczę na zrozumienie oraz kontakt celem nawiązania współpracy. Może "wykluje się" z tego system bijący na głowę gniota informatycznego, zrobionego przez słynną panią Agnieszkę (studentkę) w ub. roku, za który PKW zapłaciła z naszych podatków ~0.5 mln zł.
  • Ze względu na dużą ilość obiektów na mapach, mogą być problemy z ich otwieraniem. Proszę w takiej sytuacji nie włączać jednocześnie naraz kilku warstw tj. kilku grup kodów pocztowych (bo i po co). Jeśli będą sygnały, że jest to dokuczliwy problem, to proszę o informację - mogę np. podzielić mapy na mniejsze fragmenty. Testowałem na dwóch komputerach (mocny i słaby) i na smartfonie średniej klasy - nie jest źle.
  • Mam prośbę do osób administrujących systemem zliczającym Ruchu KW. Jeśli można, to proszę o przysłanie listy obwodów z podziałem na województwa, powiaty (miasta), gminy (dzielnice) wraz z ich identyfikatorami/numerami. Chodzi o dane, na podstawie których generowane są formularze do wprowadzania wyników z protokołów w portalu RKW. Może np. zrzut bazy SQL? Mogłyby mi to pomóc zweryfikować/poprawić listę, którą mam z PKW.
Z poważaniem
Paweł Górka
Rzeszów
93
Biuro Interwencyjne RKW / Biuro Interwencyjne RKW
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Arek299 dnia Października 24, 2015, 09:04:12 pm »
Telefon sekretariatu RKW – 534 569 592 – czynny jest codziennie w godz. 10.00 – 18.00

Biuro interwencyjne RKW będzie czynne w dniu 25 X w godz. 7:00 – 2:00


Mira 534 569 592 czynny już teraz od 10 do 20

Agnieszka 737 476 799

Barbara 737 488 064

Bogusława 883 198 661

Maria 509 970 797

Teresa 535 376 174

Jerzy 530 379 426, rezerwowy 733 003 048

Piotr 787 159 403, rezerwowy 787 166 473

 
Przyjmujemy zgłoszenia zaistniałych nieprawidłowości wyborczych.
Udzielamy odpowiedzi na wątpliwości i zapewniamy porady prawne.
W razie skomplikowanych sytuacji, które nie wymagają szybkiej interwencji, prosimy o dokładne opisanie ich w mejlu i przesłanie na:sekretariat@ruchkontroliwyborow.pl
 
INFORMACJE O ZGŁASZANYCH NIEPRAWIDŁOWOŚCIACH ZAMIESZCZAMY NA BIEŻĄCO TU:
http://ruchkontroliwyborow.pl/biuro-interwencyjne-rkw-nieprawidlowosci-wyborcze/
 
Pamiętaj o siepoliczymy.pl !!!!!!!!!!!! Prześlij wyniki do RKW!
94
Dyskusje ogólne dla wszystkich widoczne również dla niezalogowanych / Niepodpisany spis wyborców
« Ostatnia wiadomość wysłana przez niestan dnia Października 24, 2015, 05:59:31 pm »
Otrzymałem niepodpisany spis wyborców. Na każdej karcie spisu wyborców na dole widnieje zapis:
"Spis wyborców podpisano elektronicznie z up. Prezydent m. st. Warszawy ......., Kierownik Działu w Delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w Dzielnicy ....".
Podpis elektroniczny służy do podpisywania dokumentów elektronicznych, a nie do podpisywania dokumentów papierowych.
Jednakże przy podpisie elektronicznym można wydać zaświadczenie, którego cechy znajdują się w odpowiedniej ustawie o podpisie elektronicznym, a które to cechy nie są spełnione dla otrzymanego przez mnie spisu wyborców.
Poinformowałem o tym przedstawiciela Urzędu. Poinformował mnie, iż w niedzielę od 7:00 (a więc od godziny otwarcia lokali wyborczych) dostępni będą urzędnicy z Ewidencji Ludności i oni są w stanie wyjaśnić moje wątpliwości.
Obecnie stoję przed dylematem: czy przeprowadzić głosowanie pomimo braku dokumentu (podpisanego) ze spisem wyborców ?
A może dla każdego wyborcy, który poprosi o karty do głosowania, dzwonić do urzędników od Ewidencji Ludności i potwierdzać za każdym razem dane wyborcy ?
Proszę o poradę, czy pomocne wskazówki.
95
Dyskusje ogólne dla wszystkich widoczne również dla niezalogowanych / Odp: Dodawanie wyborców z zaświadczeniami
« Ostatnia wiadomość wysłana przez niestan dnia Października 24, 2015, 05:45:56 pm »
Ad.1. Akurat do mnie dostarczono spis wyborców na papierze bez jakichkolwiek podpisów, czy pieczątek urzędników z adnotacją: "Spis wyborców podpisano elektronicznie z up. Prezydent m. st. Warszawy Wioletta .......". Czy taki spis jest dokumentem ? Ten problem w kolejnym wątku.
Ad.2. Zgodnie z definicją SRP oznacza System Rejestrów Państwowych. System obejmuje takie rejestry jak: PESEL, RDO, BUSC, CRS i SOP. Termin "źródło" jest terminem potocznym, a faktycznie chodzi raczej koledze o CMOKU (następcy ZMOKU), który oznacza Centralny Moduł Obsługi Końcowego Użytkownika. Powstał wskutek optymalizacji ZMOKU. Stanowi interfejs graficzny dla SRP.
Innymi słowy gminy i USC wykorzystują interfejs CMOKU do usług systemu SRP w zakresie: SOP, CRS, BUSC, RDO, które  z kolei wykorzystują PESEL, który również stanowi usługę SRP. PESEL udostępnia usługi aktualizacji, weryfikacji oraz udostępniania/wyszukiwania PESEL, ale też unieważnianie dowodów.
Zawsze stroną udostępniającą usługi jest system centralny SRP. Udostępniane usługi są wywoływane przez zainteresowane jednostki, które uzyskały uprawnienia do ich wywołania.
Posiłkuję się informacjami z dokumentacji technicznej, więc może ta dokumentacja jest niewiarygodna ?
Jeśli kolega twierdzi, że się mylę, to przydałoby się kolego podać źródło swoich informacji, prawda ?
Proszę o uzasadnienie, iż się mylę.
Ad.3. SRP to PESEL, przy wymeldowaniu wykorzystywana jest usługa aktualizacji systemu SRP, zatem Urzędy aktualizują PESEL, który jest immanentna częścią SRP. Brak możliwości "zobaczenia" wyborców z innych gmin jest najwyraźniej brakiem uprawnień tych urzędów do usługi udostępniania/wyszukiwania PESEL oferowanej przez SRP poprzez interfejs CMOKU/ZMOKU.
Ad.4. Gmina prowadzi również rejestr mieszkańców obok systemu SRP ??? Prowadzenie rejestru wyborców, czy rejestru mieszkańców obok SRP jest złamaniem założeń SRP i może prowadzić do niespójności w spisie wyborców. Wyłącznie w SRP (w jednym miejscu) miały być prowadzone spisy ludności. Dlaczego gminy prowadzą jakieś swoje własne rejestry ludności ???
Ad.5. Prowadzenie własnych rejestrów przez gminy obok SRP jest potencjalnie poważnym źródłem błędów w spisach wyborców. Stąd wydaje się, iż należy jak najszybciej pomyśleć nad audytem tych rejestrów gminy, gdyż zgodnie z wypowiedziami kolegi oprócz danych z PESEL gminy mogą wprowadzać do spisów wyborczych dane, których np. brak w SRP, a nawet wprowadzać do spisu wyborców dane niezgodne z SRP.
System WOW nie przetwarza danych z systemu SRP. Mam rację ?

Wnioski.
A. System SRP najprawdopodobniej nadal nie jest wykorzystywany przez gminy do tworzenia spisu wyborców.
Pomimo wydania sporych kwot na system SRP wydaje się, że gminy nadal wykorzystują własne systemy i dane. Najprawdopodobniej dlatego, iż nie ufają danym udostępnianym przez SRP.
B. Spisy wyborców mogą posiadać niespójne i niekompletne dane.
Systemy gmin nie są połączone ze sobą, toteż nie można wykryć duplikatów, niespójności i innych błędów we wszystkich bazach obsługiwanych odrębnie od SRP w gminach - do tego miał służyć SRP.
C. Audytu wymaga zarówno WOW jak i systemy generowania spisów wyborczych w gminach.
 
96
Dyskusje ogólne dla wszystkich widoczne również dla niezalogowanych / Odp: Dodawanie wyborców z zaświadczeniami
« Ostatnia wiadomość wysłana przez krenciszex dnia Października 24, 2015, 03:01:52 pm »
Ad. 1. Wyborca JEST skreślany ze spisu wyborców, zawsze po uzyskaniu takiego zaświadczenia. Zaświadczenie można uzyskać do piątku poprzedzającego wybory (czyli teraz można było uzyskać je do wczoraj), a spis wyborców jest przekazywany przewodniczącemu komisji w przeddzień głosowania (czyli dzisiaj).
Ad. 2. Mylisz podstawowe pojęcia. SRP, czyli System Rejestrów Państwowych, to system informatyczny obsługujący rejestry: PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych (RDO) i Bazę Usług Stanu Cywilnego (BUSC). Jego "wizualną" częścią jest aplikacja ŹRÓDŁO, na której pracują wszystkie urzędy gminy w Polsce.
Ad. 3. Spisy wyborców, jak wspomniałem, są generowane na podstawie rejestru wyborców. Rejestr wyborców aktualizowany jest na bieżąco na podstawie danych z rejestru PESEL, czyli, jeśli ktoś zmienia adres stałego zameldowania, to jest wykreślany (automatycznie) z rejestru wyborców w gminie, w której był dotychczas wpisany. Nie ma możliwości "zobaczenia" wyborców wpisanych w spisie w innej gminie, gdyż systemy służące do prowadzenia rejestru wyborców, a także do generowania spisów, nie wysyłają danych do SRP.
Ad. 4. W dokumentacji brak jest takich informacji, gdyż SRP nie służy do obsługi rejestru wyborców. Gmina prowadzi rejestr wyborców w osobnym systemie na podstawie rejestru mieszkańców, który jest aktualizowany w czasie rzeczywistym danymi z rejestru PESEL.
Ad. 5. Jak wspomniałem wyżej, SRP nie służy do prowadzenia rejestru wyborców, więc nie ma czego audytować, co najwyżej system WOW opracowany przez PKW.
97
Dyskusje ogólne dla wszystkich widoczne również dla niezalogowanych / Odp: Dodawanie wyborców z zaświadczeniami
« Ostatnia wiadomość wysłana przez niestan dnia Października 24, 2015, 02:02:08 pm »
1. Po wydaniu zaświadczenia wyborca może nie być skreślony z listy wyborców w "swoim" obwodzie, więc jest możliwość dwukrotnego zagłosowania.
2. System SRP gromadzi i udostępnia dane osobowe (nazwa PESEL2), natomiast  RDO to aplikacja, która odczytuje, zapisuje dane w SRP. RDO i inne podobne systemy w urzędach nie mają swoich baz danych osobowych, a wykorzystują dane z SRP. Tak wynika z dokumentacji systemu SRP opracowanego przez COI.
3. W gminach są zapewne w aplikacjach wykorzystujących dane SRP filtry na osoby obsługiwane przez dane gminy, co oznacza możliwość ich wyłączenia i odczytania danych osób z innych obwodów.
4. W dokumentacji COI brak jest informacji o systemie do obsługi wyborców, ale jeśli faktycznie gmina coś sobie tworzy obok SRP (jakąś swoją bazę danych - np. by generować listy wyborców), to oznacza możliwość wystąpienia licznych błędów w tak utworzonych spisach wyborców.
5. Chyba przydałby się audyt systemów informatycznych wspierających wybory ....
98
Dyskusje ogólne dla wszystkich widoczne również dla niezalogowanych / Odp: Dodawanie wyborców z zaświadczeniami
« Ostatnia wiadomość wysłana przez krenciszex dnia Października 24, 2015, 11:36:41 am »
Znaczy, nie rozumiem, gdzie problem. Wyborca, który dostaje zaświadczenie, jest wykreślany ze "swojego" spisu wyborców i nie może tam zagłosować, nie mając zaświadczenia.
Gdy zgłosi się do jakiejkolwiek komisji z takim zaświadczeniem, jest tam dopisywany do spisu, a zaświadczenie jest mu zabierane, więc nie może zagłosować ponownie w innym obwodzie.
System SRP obsługuje rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych - nie zastąpił tych rejestrów, tylko je obsługuje.
Spisy wyborców są tworzone na podstawie rejestru wyborców, który aktualizuje na bieżąco gmina.
Jak już wspomniałem, zaświadczenie zawiera hologram, więc nie jest możliwe skserowanie takiego zaświadczenia i głosowanie tyle razy, ile się chce.
99
Dyskusje ogólne dla wszystkich widoczne również dla niezalogowanych / Odp: Dodawanie wyborców z zaświadczeniami
« Ostatnia wiadomość wysłana przez niestan dnia Października 23, 2015, 09:01:39 pm »
Dziękuję za informację. Identyczną otrzymałem z Urzędu.
Chciałbym jedynie zauważyć, iż tzw. system SRP (Źródło) od 1 marca zastąpił PESEL i ewidencje dowodów osobistych. A przynajmniej wszystkie urzędy powinny wykorzystywać już tylko jedną bazę obywateli - SRP. Wydaje mi się, iż aplikacja do obsługi spisu wyborców również wykorzystuje tylko SRP, a przynajmniej takie było założenie.
Zatem naturalne dla mnie byłoby wprowadzenie zmian do aplikacji obsługi wyborców, by można było uniemożliwić kilkukrotne głosowanie wyborcy posługującego się zaświadczeniem. A przynajmniej postulować takie zmiany aplikacji działających w urzędach.
Jeśli zatem mam wątpliwości co do danych wyborcy posługującego się zaświadczeniem, to nie mogę tego nigdzie sprawdzić. Natomiast wyborca z mojego obwodu jak najbardziej może być potwierdzony przez Urząd.
Wydaje mi się, iż jest to wada systemów wspierających wybory.
Przydałoby się jednak tzw. "odmiejscowienie" informacji o wyborcach.
Ale to na przyszłość ...
100
Materiały informacyjne i promocyjne RKW / Wzór karty do głosowania - Proste i łatwe głosowanie, utrudnione fałszowanie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez abhinc dnia Października 23, 2015, 06:05:30 pm »
Proponuję wszystkim dyskusję na temat regulaminu i kart do głosowania.W złączniku prezentuję na przyszłość nowy wzór karty do głosowania i nowy skrócony regulamin głosowania. Przyjęcie mojego pomysłu w zdecydowany sposób ukróci możliwość fałszowania, oraz zmniejszy koszty wyborów w bardzo dużym procencie.Zapraszam do dyskusji.
  [b]Instrukcja wypełniania kart wyborczych do Sejmu i Senatu
   Karta wyborcza (format A-4)  do Sejmu i Senatu jest pod względem wzornictwa jednakowa. Różnica miedzy nimi polega na innych kolorach. Pozwala to ujednolicić (ułatwić) oddawanie głosów).
Do kart wyborczych, na osobnych plakatach (format minimum A-2) wydrukowane są wykazy imienne dla każdego komitetu wyborczego osobno. Plakaty te wywieszone są w widocznych miejscach dla głosujących. Dodatkowo mogą w mniejszym formacie znajdować się w kabinach do głosowania. Wyborca  będąc w kabinie do głosowania zapoznaje się z plakatem który go interesuje i na pierwszej stronie karty do głosowania stawia X lub +w odpowiedniej kratce przyporządkowanej dla danego Komitetu Wyborczego.(i  to jest najistotniejsze , ten głos jest wystarczający by uznać go jako ważny) Następnie wyborca odwraca kartę na drugą stronę i  w dużą kratkę wpisuje cyfrę przyporządkowaną do danego kandydata z odpowiedniego plakatu. Cyfra ta może być traktowana jako odzwierciedlającą wolę wyborcy na kogo konkretnie oddaje głos lub przydatna do celów statystycznych. Najważniejsze i decydujące jest odznaczenia na pierwszej stronie karty do głosowania.  Brak oznaczenia cyfrą na drugiej stronie karty przyjmujemy automatycznie jako odznaczenie pozycji jeden na danym plakacie. Tak samo każde inne oznaczenie na drugiej stronie. Na drugiej stronie nie ma odznaczeń nie ważnych.(kropki, kreski, ptaszki, zamazania itd.)Decydującym odznaczenie jest odznaczenie na pierwszej stronie. Rozwiązanie takie pozwoli w znacznym stopniu ograniczyć nieważność głosu. Po zliczeniu głosów robimy protokół główny z podliczonymi głosami na poszczególne Komitety Wyborcze. W dalszej kolejności robimy protokół szczegółowy, ile i który kandydat otrzymał głosów? Dalsze szczegóły można jeszcze dopracować. - opracował: Tadeusz Łukomski
[/color][/font]
Strony: 1 ... 8 9 [10]
Style:2: index (default), Recent (default).
Pod-szablony:8: init, html_above, body_above, sachat_above, main, sachat_below, body_below, html_below.
Pliki językowe:7: SPortal.english (default), SPortal.polish-utf8 (default), SPortal.english (default), index+Modifications.english (default), index+Modifications.polish-utf8 (default), 2sichat.english (default), 2sichat.polish-utf8 (default).
Arkusze stylów:1: portal (default).
Uwzględnione pliki:20 - 558KB. (pokaż)
Użycia cache:14: 0.00110s dla 16154 bajtów (pokaż)
Użytych zapytań: 18.

[Pokaż zapytania]